En enkel kalkylator för annonskampanjer

Istället för att sitta med miniräknaren och räkna ut annonskostnaden varje gång tog jag fram ett litet formulär i Google Sheets för att räkna ut vinst och kostnad för t.ex. en annonskampanj på Facebook.

I kalkylen kan man lätt fylla i olika siffror för att testa olika kombinationer som man sedan kan bygga sin marknadsplan eller annonsstrategi utefter.

En enkel kalkyl som gör det smidigare att testa olika variabler.

I skärmdumpen ovan ser man t.ex att det kostar 500 000 för att generera 2 000 avslut som i sin tur ger en avkastning på 8 500 000 kr om man nu kan hålla en 2% konverteringsgrad. Dessa siffror kan man sedan laborera sig fram med olika ingångsvärden för att skapa sig en bild av vilka mål man bör sätta upp i kampanjen och i det kreativa utförande av annonserna.

Här kan du hitta Google Sheets-dokumentet.

För att använda dokumentet går du in på Arkiv -> Kopiera till din egen Drive.

Kommentera gärna nedan ifall du har åsikter eller tankar på hur man kan förbättra kalkylen.