Fick nyligen denna fråga från en kund och tänkte att det vore lägligt att inhämta aktuella siffror på just detta. Tog inte lång tid förrän jag hittade färska siffror hos Wordstreams utmärkta blogg.

Wordstreams senaste undersökning visar att den genomsnittliga klickfrekvensen på Facebookannonser för ALLA branscher är:

Genomsnittlig klickfrekvens: 0.9%

Dock får man tänka på att CTR är en hyfsat ointressant mätpunkt, då det spelar ingen roll hur många klick du får till din hemsida om den trafiken inte genererar något köp eller lead.

Vidare kan man läsa att den genomsnittliga kostnaden för ett klick — över alla branscher ligger på runt…

Genomsnittlig kostnad per klick: ~17kr

Men den siffra som faktiskt är intressant att hålla koll på är den genomsnittliga kostnaden för en konvertering – CPA. Med det menar man den sammanlagda kostnaden för att få en besökare att 1. Klicka på din annons 2. Hamna på din hemsida och sist 3. Agera som t.ex. köpa, be om offert eller fylla i ett formulär.

Då kan man se att enligt Wordstream är den siffran:

Genomsnittlig kostnad per konvertering: ~78.50kr

…högt? Det beror på..

Låt oss säga att du säljer en tjänst som du säljer för 1000kr, och du vet att en kund i genomsnitt gör ytterligare 2 köp för 500kr styck under 12 månader innan de slutar köpa av dig.

Då är varje kund värd, i genomsnitt, 2000kr.

Om du kan få en person att fylla i ett formulär - som lite senare leder till att de gör ett köp - för 78kr så hade jag spenderat allt jag hade på Facebookannonser.

Men, detta är genomsnittsberäkningar, vilket betyder att det kommer variera beroende på vilken bransch du är verksam inom.

Din kostnad kan lika gärna krypa upp emot 200 kronor.

Jämförelsevis kan jag berätta att vi på Megapixel kan spendera mellan 400-2000 kr på en konvertering. I vårt fall är snittkunden värd runt 100 000 kr per år.

Så läxan är att håll koll på dina mätvärden.