July 25, 2018

Hur content-världen anpassar sig på vertikalen

Det har länge varit ett av internets stora diskussionsämnen; ska man filma video liggande eller stående? Jag kommer ihåg i begynnelsens tider av smartphones där det gick runt memes på hur man skulle hålla telefonen när man spelar in så att det inte blir fel på t.ex. YouTube. Att en stor del av befolkningen var […]

Det har länge varit ett av internets stora diskussionsämnen; ska man filma video liggande eller stående?


Jag kommer ihåg i begynnelsens tider av smartphones där det gick runt memes på hur man skulle hålla telefonen när man spelar in så att det inte blir fel på t.ex. YouTube. Att en stor del av befolkningen var upprörda på människor som filmade video stående eller vertikalt. Det verkar nu som att världen snurrar allt snabbare mot att cementera det vertikala video-formatet som nummer 1.

En enkel guide på hur man filmar med mobilen
Klassiska memes från ett par år sedan.

Det har nu visat sig att det vertikala formatet är något som den stora massan hellre använder då det förmodligen är mer ergonomisk och bättre anpassade för dagens smartphones. Speciellt eftersom flertalet populära appar som t.ex. Instagram, Snapchat, Musica.ly och så vidare skjuter film stående.  

Bättre för att filma människor

Vad jag själv har märkt nu när jag filmar betydligt mer av min egen familj sen vi fått barn är att jag automatiskt hellre filmar stående just för att formatet passar bättre till att filma helkroppsfigur på ett barn samt att telefonen rent ergonomiskt sitter säkrare i handen medans man filmar.

Detta är så klart något hela filmbranschen är tokiga på och har varit en tid. Men det ser ut som att traditionalisterna får ge med sig.

Jag har märkt en extremt snabb utveckling på hur andra mer film-inriktade appar anpassar sig. Och jag tycker det funkar fenomenalt.

Filmtrailers på vertikalen

Som exempel har Netflix börjat erbjuda filmtrailers i appen i det vertikala formatet. Till designen har dom gjort en slideshow som påminner om t.ex Snapchat där man kan både hoppa fram och tillbaka. Med ett stort mått av kreativitet lyckas redigeraren få trailerna att funka riktigt bra. Här kommer några exempel:

Netflix spelare för vertikala trailers är fenomenal.

Då återstår bara att se ifall YouTube kommer göra några anpassningar till det allt mer populära stående formatet. Som ni vet att när man når en kritisk massa har man inget annat val att följa med eller bli bortvald.

Men frågan är om man vill se en hel långfilm i vertikalt format?

BUSINESS TOOLS

Video Production Bidding Template for Google Sheets

Budget your projects faster and generate quotes easier! Roll out Quotes like a pro!
  • Automatic estimates
  • Budget projects
  • Inventory
  • Generate Contracts
Estimate & Quote Google Sheets Template for Creative Businesses, Video Production Companies and more.

Richard Frantzén

Unreal Engine & Aximmetry Expert specializing in future tech and Virtual Production

Latest posts

Google Sheets Quote Template

A one-stop tool for estimating, sending quotes, and preparing contracts
Read More >

Level Transition Blueprint for Unreal Engine

Sit amet nisl purus in mollis nunc sed id. Venenatis lectus magna fringilla urna porttitor rhoncus. Eget aliquet nibh.
Read More >
Let's build the future together
Quote Template Estimate Template Offertmall För Google Sheets
© 2022 Richard Frantzen. All rights reserved.
Privacy Policy

Google sheet template

Sign up for the newsletter to get 20% discount of Estimate & Quote Template