I ett försök att bli mer transparenta har Facebook introducerat en avdelning på alla Facebook-sidor där man kan se vilka aktiva annonser som rullar. Detta har dom förmodligen gjort för att öppna upp runt problematiken med dolt riktat reklam som inträffade bl.a. kring Brexit och senaste valet i USA.Kortfattat kan man köra annonser mot vissa […]
Detta har dom förmodligen gjort för att öppna upp runt problematiken med dolt riktat reklam som inträffade bl.a. kring Brexit och senaste valet i USA.
Kortfattat kan man köra annonser mot vissa målgrupper dolt från resten av befolkningen, detta kan så klart skapa lite demokratiska problem.
För oss andra reklamare skapar detta en ypperlig möjlighet att göra lite hederlig vanlig konkurrensanalys. Med detta verktyg kan man effektivt få reda på vilka copy och bild/film kombinationer som funkar bäst tack vare att konkurrenten lagt mycket pengar på att ta fram dessa genom a/b-testning.
Här nedan ses Volvos aktiva reklamkampanjer under en söndagskväll i Juli.
Så här enkelt är det:
Vad tror du? Är detta något du själv kommer ha nytta av i ditt arbete?
Mer ingående läsning görs på Facebook