Det är spännande tider just nu – inte minst pga av världsläget men också för att tekniken går framåt så pass mycket att man med ganska enkla medel äntligen kan skapa kvalitativ virtuell produktion med hjälp av Unreal Engine och HTC Vive. Jag har under senaste året experimenterat med att använda ett VR-headset utvecklat av […]
Det är spännande tider just nu – inte minst pga av världsläget men också för att tekniken går framåt så pass mycket att man med ganska enkla medel äntligen kan skapa kvalitativ virtuell produktion med hjälp av Unreal Engine och HTC Vive.
Jag har under senaste året experimenterat med att använda ett VR-headset utvecklat av HTC för att på ett precist sätt läsa av position och vinkel av en riktig filmkamera. Kombinera detta med fotorealistisk rendering i realtid från Unreal Engine och du har en grym setup för virtual production.
Experimenterande fortsätter och vi har nu byggt en green screen studio med en 8×10 meter cyclorama för att just kunna utveckla den här tekniken och erbjuda kunder och andra produktionsbolag möjligheten att jobba med virtual production.
Har tänkt att försöka skriva lite om hur man kan jobba med virtual production på den här bloggen så håll utkik.
Under tiden kommer några experiment nedan.